از سال قبل آموزش بازاريابي با اينستاگرام را آغاز کردهام و چندين کارگاه تخصصي در اين زمينه برگزار کردهايم. در اين شماره ميخواهم چند ترفند ارزشمند را با شما دوستان هميشگي موفقيت در ميان بگذارم.
اگر اکانت اينستاگرام داريد، آيا اينستاگرام را بيشتر چک ميکنيد يا ايميلتان را؟ روز به روز بازاريابي با ايميل سختتر ميشود. البته منظورم اين نيست که قدرتش را از دست داده يا بايد کنار گذاشته شود. هنوز اصليترين روش ارتباط در بازاريابي اينترنتي همان ايميل است. ولي اطلاعرساني، جلبتوجه مخاطب و بازاريابي از طريق رسانههاي اجتماعي هر روز آسانتر ميشود. دليل آن است که رسانههاي اجتماعي براي مخاطب خيلي بيشتر از سايت ما يا حتي ايميل شخصي جذاب است.
جاي هيچ شکي نيست که اينستاگرام توانسته رتبه اول را در تمام رسانههاي اجتماعي موبايل به خود اختصاص دهد. اينستاگرام بيش از 300 ميليون کاربر دارد که بيش از 200 ميليون از آنها کاملا فعال هستند. يعني مطالب جديد را ميبينند. جالب است بدانيد هماکنون بيش از 20 ميليارد عکس در اينستاگرام وجود است، يعني تقريبا به ازاي هر فردي که روي کرده زمين زندگي ميکند 3 عکس وجود دارد!
اگر بتوانيم از اينستاگرام درست استفاده کنيم و ترفندهاي آن را بدانيم به راحتي ميتوانيم برندمان را محبوبتر کنيم و همچنين محصولات و خدمات را بفروشيم. شما حتي اگر سايت نداشته باشيد باز تا حدي ميتوانيد از روشهاي بازاريابي با اينستاگرام استفاده کنيد. اگر فرصت بازاريابي با رسانههاي اجتماعي را از دست بدهيد، يک ابزار تبليغاتي رايگان و بسيار قدرتمند را کنار گذاشتهايد.
هنگامي که تعداد فالوورهاي اينستاگرام سايت مديرسبز حدود 1000 نفر بود، حدود ساعت 8 عصر پنجشنبه يک کوپن تخفيف در اينستاگرام گذاشتم و نوشتم فقط تا 23:59 امشب. يعني آن کوپن فقط براي 4 ساعت معتبر بود. فقط در آن 4 ساعت چند ميليون تومان فروش ايجاد شد. اگر همين کار با ايميل انجام ميشد قطعا به اين سرعت نتيجه نميداد. براي ديدن اين مورد واقعي ميتوانيد در اينستاگرام modiresabz را جستجو کنيد.
اگر ميزان کل فروش را به تعداد دنبالکنندهها تقسيم کنيم ميبينيم در اين مورد خاص مالي هر فالوور حدود 4000 تومان ميشود. يعني هر دنبالکننده برايمان ميتواند 4000 تومان فروش ايجاد کند. بنابراين حتي ارزش دارد بر تبليغاتي سرمايهگذاري کنيم که نتيجه آن افزايش تعداد هواداران ما شود.
مدل جديد بازاريابي اينترنتي که روز به روز در حال رايج شدن است، هدايت افراد سايت به رسانههاي اجتماعي است. پس از آنکه بازديدکننده دنبالکننده يکي از رسانههاي اجتماعي شد، به او دسترسي داريم و ميتوانيد پيامهاي بازاريابي را از اين طريق برايش ارسال کنيم.
در ادامه به بررسي 7 ترفند ميپردازيم که ميتواند عمليات بازاريابي شما را در اينستاگرام بهبود بخشد.
در اينستاگرام شما ميتوانيد آدرس وبسايت را در پروفايلتان وارد کنيد. اگر وبسايت نداريد بهتر است آن قسمت را خالي نگذاريد. مثلا ميتوانيد آدرس پروفايل لينکدين خود را وارد کنيد. اگر سايت داريد بهترين حالت آن است که به جاي وارد کردن آدرس صفحه اصلي سايت، افراد را به صفحه فرود خود هدايت کنيد. صفحه فرود صفحهاي است که در آن ايميل مخاطب را دريافت ميکنيد و به ازاي آن يک هديه به او ميدهيد. هديه ميتواند يک کتاب الکترونيکي رايگان، آموزش صوتي، فيلم يا هر اطلاعات جذاب ديگر باشد.
از عکسهايي استفاده کنيد که باعث کنجکاوي شود. اگر عکسهايي بسيار معمولي و حتي با کيفيت عالي منتشر کنيد هيچ انگيزهاي براي توقف بر عکستان ايجاد نميکنيد. افراد اغلب با عکسهاي زيادي مواجه هستند و تنها چيزي که باعث توقف بر يک عکس خاص ميشود حس کنجکاوي است. براي ايجاد کنجکاوي روشهاي زيادي وجود دارد. مثلا ميتوانيد از يک محصول از فاصلهاي بسيار نزديک عکس بگيريد که به راحتي قابل حدس زدن نيست. ايده ديگر گرفتن عکس از زاويهاي نامتداول است. کمي وقت بگذاريد و بر خلاقيت عکسها کار کنيد و ببينيد چقدر بيشتر موردتوجه قرار ميگيرند.
در بخش توضيحات پروفايلتان که Bio ناميده ميشود بديهيات و موارد کليشهاي ننويسيد. همچنين از خودتان و کسبوکارتان تعريف نکنيد. بلکه فقط بر پاسخ يک سوال متمرکز شويد. چرا ديگران بايد شما را فالو کنند؟ مهمترين مطلبي که باعث فالو شدن شما ميشود ارائه دليلي قانعکننده براي اين کار است. در واقع خيلي واضح بگوييد که با فالو کردن شما چه مزيتي به دست ميآورند.
مثال نامناسب: بزرگترين شرکت آموزشي در زمينه بازاريابي و مديريت
مثال مناسب: با فالو کردن اين صفحه با نکات و ترفندهاي مديريتي آشنا شويد و براي خريد از سايت کوپنهاي تخفيف دريافت کنيد.
در صفحه اينستاگرام مديرسبز چند تست انجام داديم تا ببينيم بهترين راهکار براي هدايت افراد از اينستاگرام به سايت و ايجاد فروش چيست. فرض کنيم ميخواهيد براي اعضاي اينستاگرام خود يک فروش ويژه بگذاريد و 20 درصد تخفيف بدهيد. اعلام اين موضوع که محصولات 20 درصد تخفيف دارند جذابيت چنداني ايجاد نميکند. بهترين کار آن است که يک کوپن تخفيف 20 درصدي به صورت کاملا انحصاري در اختيار دنبالکنندگان شما در اينستاگرام قرار دهيد. در سايت و جاهاي ديگر هيچ صحبتي از اين تخفيف نکنيد.
يکي از کارهاي بسيار اشتباه که توسط بسياري از بازاريايان اينترنتي انجام ميشود، انتشار تمامي پستها در تمام رسانههاي اجتماعي و شبکههاي اجتماعي است. يعني فرض کنيد شما يک فروش ويژه داريد. اين مطلب را در فيسبوک، اينستاگرام، لينکدين و … اعلام ميکنيد. پس از مدتي کاربران ميبينند که رسانههاي اجتماعي شما کپي همديگر هستند. بنابراين به اين نتيجه ميرسند که ومي ندارد تمام آنها را دنبال کنند. کافي است گاهي به يکي از آنها نگاهي بيندازند. البته گاهي لازم است مطلبي را در تمام رسانهها منشتر کنيد، ولي در هر رسانه مطالب اختصاصي هم داشته باشيد.
عکس پروفايلتان را ماهي يک بار عوض کنيد! شايد اين مورد کمي عجيب به نظر برسد، ولي اين کار باعث ميشود از ديد اينستاگرام کاربر فعالتري محسوب شويد. هرچه کاربر فعالتري باشيد، عکسهاي شما در نتايج جستجوي اينستاگرام جايگاه بهتري خواهد داشت و احتمال ديده شدن عکسهايتان و فالو شدن شما بيشتر ميشود.
شايد فکر کنيد اکانت من کاملا تجاري است و مثلا لوگوي شرکت را به عنوان عکس پروفايل قرار دادهام. چگونه ميتوانم هر ماه آن را عوض کنم؟ با کمي خلاقيت اين کار انجامپذير است. ميتوانيد به مناسبتهاي مختلف لوگو را کمي تغيير دهيد. مثلا با شروع زمستان ميتوانيد چند دانه برف به لوگو اضافه کنيد. يا با شروع بهار زمينه لوگوي شما گل و گياه باشد. حتي گاهي ميتوانيد بر عکس پروفايلتان بنويسيد: فروش ويژه!
در اينستاگرام به آموزش بپردازيد. شايد بلافاصله بگوييد کار من آموزش نيست. مثلا فروشگاه لوازم اتومبيل دارم. حتي اگر لوازم اتومبيل ميفروشيد کار اصلي شما آموزش است. البته منظور از آموزش ارائه نکات و ترفندهايي درباره لوازم اتومبيل است. همچنين ميتوانيد نکاتي را بگوييد تا مخاطب با خواندن آن بتواند خريد بهتري انجام دهد. در آموزشها توضيح دهيد چگونه ميتوان تشخيص داد محصول کيفيت مناسبي دارد يا خير. درواقع اغلب خريداران به کمک و آموزش نياز دارند و ترجيح ميدهند محصول را از کسي بخرند که آموزش بهتري ميدهد. يکي از دلايل موفقيت ديجيکالا همين است. اغلي افراد براي کسب اطلاعات درباره محصول و مقايسه محصولات به سايت مراجعه ميکنند، سپس به خريدار تبديل ميشوند.
منبع : مدير سبز
درباره این سایت